Zbiórka nowoczesnych metod od Children Hub, czyli jak pomóc dziecku opanować i zrozumieć jego emocje w czasie wojny

Wojna wywiera silny wpływ na każdego Ukraińca. Lecz najbardziej cierpią wskutek wojny dzieci, ponieważ niezwykle trudne wyzwania powstały w okresie, kiedy aktywnie kształtuje się osobowość oraz inteligencja emocjonalna.

Zapoznanie się dzieci z emocjami i uczuciami jest dla rodziców priorytetem życiowym. Więc, w czasie wojny powinniśmy wziąć pod uwagę negatywne przejawy, poczucie niepewności oraz swoje doświadczenie, przede wszystkim uświadomić sobie potrzebę rozmawiać z dziećmi o tak trudnych rzeczy. Dziecko nie w stanie zrozumieć dlaczego mama płacze, a tata milczy, czemu tak się bije serce, kiedy słychać wybuchy, w tym dlaczego muszą pozostawiać swoje ulubione zabawki i wyjeżdżać do innego kraju, dlaczego jest tak, że cały świat wokół jakby zamarł.

Zrozumienie psychiki dzieci i sposobu, w który odczuwają i przeżywają emocje w czasie wojny, oraz zachowanie równowagi emocjonalnej jest priorytetowym zadaniem rodziców.

 

Pomagają w tym fundacje i organizacje charytatywne, które otwierają specjalne ośrodki i centrum dla dzieci imigrantów oraz ich rodziców. Na przykład, w Children Hub Warszawa zatrudniono 5 nauczycieli i 2 psychologów, którzy pomagają dzieciom w rozwoju i adaptacji, sprzyjają rozwoju zdolności dzieci do kontrolowania emocji oraz rozwijają inteligencję emocjonalną. W centrum na stałe przeprowadzamy zajęcia z logiki, wiedzy o świecie, muzyki, terapii gliną, neurorytmii, arteterapii, pamięci ejdetycznej, rysowania i nauki języka angielskiego. Psychologowie centrum wykorzystują różne techniki: bajkoterapii, terapii świadomości, terapii twórczej autoekspresji, terapii piaskiem, arteterapii itp. Polecamy również rodzicom opanowanie niniejszych technik.

Centrum Children Hub aktywnie się rozwija, oferuję wiedzę specjalistyczną, ciągle podwyższa kwalifikacje zaangażowanych nauczycieli i psychologów. Owszem, 9-10 lutego do Children Hub została zaproszona psycholog, terapeutka gestalt i autorka metody gry „Alfabet emocji” Ani Ambartsumyan, która odwiedziła centrum i osobiście wyjaśniła nauczycieli i matkom jak się działają w praktyce wskazane nowoczesne metody. Podczas wydarzenia matki i nauczyciele miały okazję osobiście dowiedzieć się więcej o autorskiej metodzie Ani, zadać dodatkowe pytania oraz zobaczyć praktyczny wymiar tej metody, czyli jak to się działa bezpośrednią w komunikacji z dziećmi.

Dzięki opanowaniu autorskiej metody gry „Alfabet emocji” Ani Ambartsumyan, psychologowie Children Hub zapoznały się z metodą i zdobyły nową wiedzę, którą będą mogli wykorzystywać w pracy z dziećmi. Niniejsza technika ma na celu nauczyć dzieci i nastolatków w sposób ekologiczny, czyli bez krzywdy siebie lub innych, wyrażać własne emocji i uczucia. „Alfabet emocji” pomaga rozwijać zmysłowość, empatię, przezwyciężyć przejawy mobbingu w grupach dziecięcych.

50 kart o treści unikatowej, każda mieści obrazki i szczegółowy opis emocji, oraz zestaw gier edukacyjnych dla różnych grup wiekowych. Na przykładzie różnych sytuacji życiowych dzieci uczą się rozumieć swoje emocji oraz emocje innych ludzi. Jednocześnie wzrastają ich umiejętności komunikacyjne oraz zdolności do pracy grupowej.

Nauczyciele i psycholodzy Children Hub dziękują Ani i już zaczęli stosować zdobytą wiedzę i techniki wspólnie z dziećmi.

Psychologowie Children Hub Marjana Zubko i Julia Bazyliwska podzieliły się własnymi metodami pracy i źródłem inspiracji. Również powiedziały, że dużo wiedzy i technik czerpią z prac Swietłany Roiz, psychologa dziecięcego z dużym doświadczeniem praktycznym, pisarki, autorki książek dla dzieci, zarówno jak posługują się dorobkiem Tatyany Stus. Autorka wcześniej przyjechała z wizytą do centrum, z prezentacją swojej pierwszej ukraińskiej zbiórki terapeutycznych audio bajek dla dzieci „Tajemnice małych i wielkich zwycięstw” w ramach projektu książki terapeutycznej.

Ciekawe, że jedna z bajek Tatiany oparta jest na prawdziwej historii ukraińskiego żołnierza Ołeksandra Czajki, któremu fundacja Przyszłość dla Ukrainy pomogła w zainstalowaniu protezy i przejściu procesu rehabilitacji.

Psycholog Marjana Zubko jest autorką metaforycznych kart asocjacyjnych „Baranek w butelce”. W swojej pracy Marjana wykorzystuje metody diagnostyczne i projekcyjne, interakcję poprzez rysunek, karty metaforyczne oraz terapię piaskową.

„W grupie dzieci uczą się odróżniać swoje przejawy emocjonalne oraz zwracać uwagę na emocje innych. Ponadto, za pomocą tych metod dzieci uczą się wzajemnego wsparcia i uważnej komunikacji. To jest wyjątkowo ważne” – zauważa Marjana Zubko, psycholog Children Hub i autorka metody psychologicznej.

Marjana również poleca kolegom i rodzicom, którzy używają jej metody, aktywne słuchanie, elastyczność w relacjach z dziećmi, zezwolenie dziecku wyrażać emocji (nazywając je) oraz wskazać na możliwe sposoby rozwiązania sytuacji. W celu nawiązania interakcji i rozwoju kreatywności, zalecane jest wykorzystanie metaforycznych kart asocjacyjnych w formie gry, kojarzącej się z rysunkiem.

Natomiast Julia Bazyliwska zajmuje się stosowaniem bajek psychoterapeutycznych w Children Hub. W swojej pracy psycholog wykorzystuje metody badań patologii psychologicznych, terapii świadomości (metodologia I. Kanifoliskiego), arteterapii, poradnictwa rodzinnego oraz metody stabilizacji stanu umysłowego i emocjonalnego.

„Matce, żeby uniknąć psychoedukacji na temat zdrowego, czyli uważanego za normalny, lub niezdrowego stanu dziecka, w kontekście wiekowej różnicy w rozwoju, przystosowania się do nowego środowiska lub skutków traumatycznych zdarzeń, jedynie zalecane jest stanąć zawsze po stronie dziecka. Obecnie bardzo tego potrzebują” – wyjaśnia Julia Bazyliwska, psycholog i autorka bajek psychoterapeutycznych.

Przypomnijmy sobie, że Children Hub to centrum dla dzieci, stworzony przez fundację Przyszłość dla Ukrainy w Warszawie dla dzieci i ich rodzin, które zostali zmuszone do ewakuacji z Ukrainy oraz potrzebują wsparcia za granicą. Projekt powstał dzięki wsparciu mecenasa Vadyma Stolara. Centrum posiada warunki sprzyjające adaptacji i dalszemu rozwojowi dzieci, dotkniętych wojną.

Author: netcorp.com.pl